ריצה היא פעילות פזיולוגית שיש לתת עליה את הדעת.אפשר לרוץ סתם כך בשביל הכיף,ואפשר להתאמן לקראת תחריות ריצה מאתגרות.אך בכול מצב ,חשוב לתת את הדעת לשמירה על שמירה על בריאות הרגל (המנעות מפציעות )וחווית ריצה נעימה ,ללא כאב או אי נוחות.
לשם כך נשאף להתאים את הנעל המתאימה לכף רגלולה של הרץ/רצה.

כיצד בוחרים נעלי ריצה ?
בחירת הנעל נעשית באופן אובייקטיבי וסובייקטיבי
בחירה
בחירה אובייקטיבית
1. קבע את סוג הריצה שלך (כביששטחהליכון ) וסגנון הריצה שלך
2. בחר את סוג הנעל המתאימה לצרכייך (נעל לריצת כביששטחתחרות)
3. מדוד כמה זוגות,ובחר בזו הנוחה ביותר
בחירה סובייקטיבית
1. נראות.איזו נעל הכי מוצאת חן בעינייך מבחינת המראה
2. מחיר
3. סביבתיות ו"המלצות ".כל החברים רצים עם הנעל הזו ואומרים שהיא מצוינת
אידיאלי: שילוב מושלם של האובייקטיבי עם הסובייקטיבי.
בפועל זה לא קורה ,ולכן יש לתת עדיפות ברורה לאובייקטיבי.

סגנון הריצה והנעל המתאימה
נהוג לחלק אל הרציםות ל:
נטרלים, {Neutral Pronation} נעל נטרלית .
• קורסים פנימה, {Overpronation
• נעל עם תמיכה stability (לקורסים קל עד בינוני )
• קורסים בינוני עד חזק motion control shoes
• נוטים החוצה {.Supination} להם תתאים בד"כ נעל נטרלית
איך בודקים?
– על הליכון:הבדיקה יכולה להיעשות על הליכון.הנבדק רץ,מצולם ומפוענח
– בדיקת סוליית הנעל : רמת השחיקה ומיקומה יכולות להעיד על סגנון הריצה
– התבוננות:הנבדק רץ,ועין הבוחן ,עוקבת אחר סגנון ריצתו

סוגים נוספים של נעלי ריצה
Barefoot shoes נעל עם סוליה דקה (3-4 מ"מ)הנועדה להגן על כף הרגל מפגיעות ופציעות מהקרקע.אין ריכוך.נעל זו "מוליכה "לריצה על החלק הקדמי של כף הרגל.
Minimalist shoes נעל המאופיינת במשקל קל מאד.דרופ drop)) 4-8 מ"מ.
מתאימה בד"כ לרצים בסגנון נטרלי,אך יש גםכאלו עם תיקון קל.

טיפים בבחירת נעלי ריצה

1. מידת הנעל.מידת הנעל נקבעת לפי האימום של דגם הנעל .לעיתים המידה יכולה להשתנות בין היצרנים ואף אצל אותו יצרן.עדיף תמיד למדוד את הנעל ברגל ולא לתת חשיבות מרובה למספר.
2.
3. מדוד את הנעל בסוף היום.בסוף היום הרגל טיפה יותר רחבה.

4. השאר מרווח בין אצבעות הרגל ,לקצה הנעל.בחר נעל במידה שתאפשר לך חהרגיש בה בנוח, ללא חיכוך עם הנעל
5. מדרסים.יש להביא את המדרסים ולמדוד את הנעל יחד עם המדרסים בתוכם
6. גברים עם כף רגל צרה,יכולים למדוד נעל ריצה של נשים,ואילו נשים שאינן מוצאות נעל ברוחב המתאים ,יכולות למדוד נעלי ריצה של גברים

בדיקה:
נעשית ע"פ התבוננות ולמידת כף הרגל מנקודת ראות אנטומית (רגל צרהרחבה,שוחהקשתית וכו' ).
נתבונן במבנה הגוף ומנח הגוף בעמידה סטטית
הקשבה:נקשיב לעדות הלקוח:
-היכן הוא רץ (-שטח-כביש )
-האם יש תלונות על כאבים במהלך הריצה
-בעיות הקשורות לפציעות ניתוחים
תדירות הריצה ( מספר שעות ק"מ בשבוע )
ננסה לצבור כמה שיותר נתונים ,ולאחר ש"נעבד את כל הנתונים נבחר את הנעלנעליים הנראות לנו כמתאימות.השלב הבא הוא שלב הבדיקה על ההליכון של הלקוח עם הנעל שבחרנו.

 הליכון
זהו השלב המעשי.
לאחר שבחרנו את הנעל שלדעתינו היא הנעל המתאימה,ניתן ללקוח לרוץ איתה על המסילה.
הריצה נמשכת עד שתי דקות ובסיומה נבדוק את הריצה עם הנעל .
המטרה היא לבדוק אם הריצה נראית קלה,טבעית ,ללא מינימום קריסה של כף הרגל בזמן הנחיתה.כמובן שגורם משמעותי ביותר בבדיקה הוא הנוחות של הלקוח מן הריצה עם הנעל.
נעל שאינה נוחה אינה באה בחשבון !.(ולא צריך יותר משתי דקות כדי להרגיש שהנעל אינה נוחה )
אם בחרנו נעל שנראית לנו כמתאימה,אך בבדיקת המסילה נוכחנו שאינה מתאימה,נמשיך לבדוק נעליים אחרות.
אם הבדיקה "יצאה חיובית "והריצה עם הנעל נראית ללא בעיות (לכול אחד יש את סגנון הריצה שלו ) נמליץ על הנעל כנעל המתאימה. 

בדיקת התאמת הנעל מתייחסת לצד המעשי של הריצה ומנטרלת את הגורמים האחרים הקשורים אך ורק ללקוח,כמו מחיר ונראות.
ריצה קלה.נעימה ובריאה

מרתוניה עובדת בשיתוף פעולה עם  IMPACT & MOTION במדידה התאמה ויצור מדרסים אישיים על פי ניתוח אנטומי.

סגירת תפריט